PLAC ZABAW TO TAKŻE ODPOWIEDZIALNOŚĆ
cze 15, 2022

PLAC ZABAW TO TAKŻE ODPOWIEDZIALNOŚĆ

  Kiedy z inicjatywy lokalnej społeczności czy instytucji, powstaje nowy plac zabaw wszyscy cieszą się jego kolorowymi, lśniącymi nowością urządzeniami, które zachęcają do wspaniałej zabawy. Jednak oprócz radości, jaką z pewnością przyniosą takie miejsca użytkownikom, pojawiają się także nowe obowiązki. Na podmiocie, który stoi za taką inwestycją (stowarzyszeniem, szkołą, deweloperem, gminą itp.) spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania placu. Odbywa się to na kilku etapach.

  Po pierwsze – chcąc ograniczyć ryzyko ewentualnych wypadków – inwestor powinien wybierać z rynku oferty producentów, którzy zapewniają atestowane urządzenia. W przypadku placówek edukacyjnych jest to oczywiste - mają one ustawowy obowiązek zakupu atestowanych wyrobów. Dla placów zabaw przewidziane są normy z grupy PN-EN 1176 oraz 1177. Jeszcze przed zakupem domagajmy się przedstawienia okazania certyfikatów. Sam montaż urządzeń powinien być wykonywany przez doświadczonych monterów – zgodnie z wytycznymi producenta, ale także norm odniesienia. Podczas montażu bardzo ważną kwestią jest zachowanie bezpiecznych odległości między urządzeniami zabawowymi.

  Kiedy i ten etap mamy za sobą powinniśmy pamiętać o systematycznych (co najmniej raz w tygodniu) kontrolach, przede wszystkim stanu urządzeń i nawierzchni. Pozwoli to na ocenę, utrzymanie i - w razie potrzeby - poprawę bezpieczeństwa placu zabaw. W celu ewidencjonowania prowadzonych inspekcji można zastosować specjalną książkę przeglądów. W takiej książce zamieszczamy informacje ogólne dotyczące placu zabaw, jak np. miejsce, wykaz urządzeń, informacje o przeprowadzonych kontrolach czy pracach naprawczych i modernizacjach sprzętu. Kontrola powinna być wykonywana przynajmniej raz na 5 lat. Natomiast zgodnie z normami europejskimi zaleca się wykonanie kontroli funkcjonalnej co 3 miesiące i kontroli podstawowej co roku. Inspekcja pięcioletnia przeprowadzana jest przez inspektora posiadającego zarówno dokładną wiedzę z zakresu norm placowo-zabawowych jak i posiadającego uprawnienia budowlane. Dla każdego placu zabaw powinien być stworzony Regulamin korzystania z urządzeń. Dodatkowo, aby ograniczyć liczbę wypadków i utrzymać niezbędny poziom bezpieczeństwa wyposażenia oraz nawierzchni, zarządca powinien zapewnić ustanowienie, wdrożenie i utrzymanie odpowiedniego harmonogramu rutynowej konserwacji. Te wszystkie wymienione w artykule obowiązki można ograniczyć, jeśli zakupu placu zabaw dokonamy od podmiotu, który oprócz oferowania certyfikowanych urządzeń zapewni montaż oraz profesjonalny serwis posprzedażowy.